Missie & Visie
Waar wij voor staan. Onze missie.
De professionals en vrijwilligers van MeerWaarde zijn er voor die mensen die het even niet alleen redden. We staan naast hen en leveren kortdurende ondersteuning. Voor hen die een beroep op ons doen, werken we samen aan een passend antwoord. We zijn nabij en daardoor zien we wat preventief aandacht nodig heeft. In samenwerking met ons netwerk zorgen we dat passende acties worden ondernomen. Wij zijn in ons netwerk de verbinder.
Waar wij voor gaan. Onze visie.
MeerWaarde zet zich in voor het welzijn, van alle bewoners van Haarlemmermeer. Wij geloven dat dit voor iedereen anders is en het best bereikt kan worden wanneer inwoners zo veel mogelijk de regie over hun eigen leven kunnen voeren.
Onze bewijzen (speerpunten).
We bevorderen zelfredzaamheid
Inwoners die het even niet alleen redden weten ons te vinden. We hebben aandacht voor het individu en zorgen voor een veilige omgeving waarin inwoners met hun hulpvraag bij ons terecht kunnen. Wij stimuleren iedereen om op eigen benen te staan en ondersteunen daar waar dit noodzakelijk is. Door de sociale kaart goed te kennen, zorgen we ervoor dat inwoners door de juiste partij worden geholpen.
We zijn de verbinder
Door intensief in het lokale sociaal domein samen te werken op zowel strategisch als operationeel niveau zorgen we ervoor dat inwoners de juiste hulp en ondersteuning krijgen. Vanuit onze lokale kennis verbinden we inwoners met elkaar. Hiermee investeren we in de ontwikkeling van krachtige buurten en woonkernen.
We werken preventief
Onze werkwijze is er op gericht om nabij te zijn en de situatie thuis goed te kennen. Zo kunnen we preventief werken waarbij we vroegtijdig oog hebben voor vraagstukken rondom eenzaamheid, armoede en gezondheid. Kinderen en jongeren hebben daarbij onze speciale aandacht. We zien hun kwetsbaarheid en bevorderen hun weerbaarheid.
We zijn zichtbaar
Inwoners en organisaties weten ons te vinden en weten wat ze van MeerWaarde kunnen verwachten. We hebben een lage drempel. We zijn in staat om het effect van onze dienstverlening in kaart te brengen en daarmee bewijs van onze meerwaarde te leveren.
We zijn professioneel
Onze medewerkers doen het werk met hart en hoofd: compassioneel en resultaatgericht. Wij zijn goed in onze professie en beschikken over de voorwaarden om te kunnen uitblinken. Wij richten ons daarbij op de inwoners van Haarlemmermeer. We investeren continu in onze eigen professionele ontwikkeling opdat we actueel, fris en vitaal blijven. Wij zijn wendbaar en gericht op het benutten van onze eigen talenten en die van collega’s.
Onze beleidsdoelen (strategische agenda) in 2024
We bevorderen zelfredzaamheid:
- We hebben een nieuwe bouwstenenwijzer (= productenoverzicht) ontwikkeld dat inhoudelijk in lijn is met de missie. In navolging hierop hebben we bepaald welke acties nodig zijn naar ketenpartners over de gevolgen van niet meer leveren van diensten.
- Er is een subsidieaanvraag 2025 ingediend op de geactualiseerde bouwstenenwijzer.
- Het organisatieontwerp is conform uitvoeringsplan uitgerold en operationeel.
- Team Toegang is operationeel.
- Teams werken met sociaal werkers A + werkbegeleider.
We zijn de verbinder:
- We zijn de spin in het web voor het lokale sociaal domein. We onderhouden goede werkrelaties en -afspraken met alle belangrijke partners. Ons accountmanagement hebben we vastgelegd.
- We initieren en participeren structureel in netwerken in woonkernen die er op gericht zijn om inwoners met elkaar in contact te brengen en onderlinge hulp te organiseren. Dit wordt vastgelegd in de ‘Methode MeerWaarde’.
- We hebben een samenwerkingsdocument opgesteld met belangrijke partners in de gemeente Haarlemmermeer.
- We intensiveren gebiedsgericht werken met partners en gemeente.
We werken preventief:
- We hebben een dashboard en betrekken de data bij onze plannen. Het managementinformatiesysteem is geïmplementeerd en operationeel.
- We hebben een jaarplan met daarin per doelgroep en vakgroep ambities en acties opgenomen.
We zijn zichtbaar:
- We hebben een uitgewerkt plan voor gebruik social media.
- We hebben een trainingsplan en zijn gestart met het trainen van onze medewerkers over sociale media.
- We hebben een communicatieplan gericht op het vergroten van naamsbekendheid. Partijen weten ons te vinden. In kennis, houding en gedrag laten we zien dat we van MeerWaarde zijn.
- We hebben een nieuwe website.
- We doen structureel effectmetingen.
We zijn professioneel:
- We hebben onze werkmethodieken geüniformeerd in een Handboek Methode MeerWaarde.
- Onze beleidsdocumenten zijn op orde, actueel en gedocumenteerd in een documentenmanagementsysteem.
- Alle medewerkers hebben een eigen ontwikkelplan met aandacht voor scholing en professionalisering. Hierin zijn thema’s belegd als vrijwilligersbeleid, werkplezier en duurzame inzetbaarheid en is de faciliterende organisatie afgestemd op het primair proces.